Den 13 juli 2018 är det premiär för operan Norrmalmstorgsdramat av Albert Schneltzer med libretto av Patrik Sörling.

Den 23 augusti 1973 går en maskerad och k-pistbeväpnad man in på Kreditbanken på Norrmalmstorg och tar fyra bankanställda som gisslan. Dramat som skakade Sverige pågick i fem dagar under ett enormt mediapådrag. Det gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet med innebörden att offret börjar sympatisera med förövaren. Nu blir Norrmalmstorgsdramat opera med premiär i Vattnäs Konsertlada sommaren 2018.

För musiken står en av Europas just nu mest intressanta kompositörer, svenske Albert Schnelzer, som här gör sin debut som operakompositör. Hans musik har en tydlig dramatisk ådra som lämpar sig mycket väl för musikdramatik.

Librettot skrivs av regissören och koreografen Patrik Sörling, som sedan han som pojke befann sig på Norrmalmstorg när rånaren slog till haft ett särskilt intresse för ämnet. Han vill skapa ett drama som behandlar de komplicerade psykiska mekanismerna under extrem stress.

Vattnäs Konsertlada har kommit att bli ett forum för nyskriven svensk kammaropera i världsklass. 2015 var det världspremiär för Mats Larsson Gothes och Greta Sundbergs opera Silverfågeln om Jussi Björling och den 6 juli uruppförs Kärlekskriget av Paula af Malmborg Ward och Mathias Clason, en opera baserad på Ebba Witt Brattströms uppmärksammade roman.

– Vi vill skapa angelägen samtida opera som är ett självklart komplement till annan samhällsdebatt, säger operasångerskan Anna Larsson som tillsammans med maken Göran Eliasson skapat operahuset i byn Vattnäs vid Orsasjöns strand.

– Gisslandramat på Norrmalmstorg var ett fruktansvärt brott som gav offren men för livet samtidigt som en av brottslingarna kunde dupera både media och allmänhet och nästan framstå som hjälte. Operan ska lyfta fram de sanna hjältarna, alltså de som togs som gisslan och deras upplevelser under och efter händelsen, säger Göran Eliasson.

Operan om Norrmalmstorgsdramat produceras av Fal Parsi Produktion AB på uppdrag av Stiftelsen Vattnäs Konsertlada.